Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

Οι "Μάηδες" του Πηλίου!

Καλό μήνα Μάη!


Ανεξάντλητα τα πρωτομαγιάτικα λαογραφικά, άλλο αν στις μέρες μας μας έχει απομείνει, βασικά, το περίφημο μαγιάτικο στεφάνι, οι εξορμήσεις στην εξοχή κι άντε κι ένα καλό φαγοπότι. Τί κι αν έχω παρουσιάσει κάποια τις περασμένες χρονιές, όπως τα παρακάτω:
Μαγιάτικα και Πρωτομαγιάτικα..
Μαγιοστέφανα και κεφαλονίτικη πρωτομαγιά..
Πρωτομαγιάτικα...
Οι "Μάηδες" που χάθηκαν...
... πάντα, θα φανερωθεί και μια καινούρια πηγή!
Αυτή τη φορά οι "Μάηδες" από το βιβλίο του Βασίλη Πλάτανου "Ελληνικά Λαϊκά Πανηγύρια" με πανέμορφες ξυλογραφίες του Ράλλη Κοψίδη (εκδόσεις: Φιλιππότη):


















14 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Όλγα μου!
    Χριστός Ανέστη και Καλή Πρωτομαγιά κορίτσι μου.
    Λατρεύω αυτήν την παραδοσιακή γραφή και τις εικόνες που κρύβει μέσα της. Είναι ολάκερος λαϊκός πολιτισμός χωρίς δεύτερη κουβέντα.
    Και μας έχεις εδώ όλο το βιβλίο!
    Για να αφεθούμε στην ομορφιά του.
    Καλησπέρα καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Γιάννη μου! Ναι, είναι υπέροχες οι καταγραφές αυτές του λαογραφικού πλούτου μας! Η αλήθεια είναι πως έχω κάποιες μικρές ενστάσεις πανω στο συγκεκριμένο κείμενο, αλλά αυτό δεν αναιρεί την αξία του.
      Καλό μήνα, καλό ξημέρωμα! Αληθώς Ανέστη!

      Διαγραφή
  2. Tι βουτιά είναι αυτή στην ανοιξιάτικη θάλασσα των χρωμάτων, των μύθων, των εθίμων!
    Φουσκοδεντριές, κυλίσματα πάνω στο φρέσκο χορτάρι, ερωτοτροπίες στα κλαδιά, στις σχισμάδες, στους πυκνούς θάμνους κι αυτό το στεφάνι σου Όλγα μου έχει πάνω του όλα τα λουλούδια του αγρού, διακρίνω σπάρτα, μοσχομπίζελα, μαργαρίτες ανθισμένες βρούβες...ένα θαύμα στην πόρτα σου.
    Να χαρείς τις ευωδιές και τα χρώματα της άνοιξης που τόσο απλόχερα έχει σκορπίσει γύρω σου η φύση του Πηλίου. Να φας πάνω στο χορτάρι σήμερα κι ας τρέχουν γύρω σου τα διάφορα ζουζουνάκια του θεού και μετά ένα ελαφρύ ύπνο κάτω από τις ανθισμένες μηλιές.
    Να είσαι καλά πολλά ευχαριστώ για το υπέροχο κείμενο που μας χάρισες.
    Καλό μήνα σε γλυκοφιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο μ'αρέσει που αναγνωριζεις τ'άνθη του αγρού, Μαρία μου! Καλό μήνα! Καλή Άνοιξη (μιας και τώρα εμφανίστηκε για τα καλά!)

      Διαγραφή
  3. Με το πέρασμα των χρόνων πολλά από τα έθιμα έχουν εκλείψει θύματα στον βωμό της μοντέρνας αντίληψης. Έτσι έθιμα που συμβολίζουν την αναγέννηση της φύσης έχασαν την σημασία τους και τα τελετουργικά περιορίστηκαν σε ένα καλοψημένο κοκορέτσι άντε και σε δυο στροφές συρτού ή τσάμικου.
    Ευτυχώς υπάρχουν τα γραπτά κείμενα και κάτι καλά κορίτσια να μας πληροφορούν για αρχέγονα λατρευτικά δρώμενα που μαρτυρούν την πλούσια πολιτισμική μας παράδοση που αγγίζει κάθε πτυχή της καθημερινής ζωής.
    Όλγα σε ευχαριστούμε γι αυτή την γνωριμία με το Πήλιο.
    Καλό κι ευλογημένο μήνα σου εύχομαι και σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως τα λες, Αννικα μου, όσον αφορά τα έθιμα... Ακόμα πιο ωραία είναι η περιγραφή του Λιαπη που χα βάλει παλιότερα: https://firikia.blogspot.com/2013/05/blog-post_1.html.
      Καλό μήνα, καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
  4. Όντως, ανεξάντλητες οι επινοήσεις, οι συνήθειες, οι αντιλήψεις ανά τους αιώνες, που δείχνουν το δέσιμο των ανθρώπων με τον τόπο τους και με τη φύση.

    Από τα μύρια όσα παρέχεις εδώ σήμερα, σχεδόν τυχαία σημειώνω την ανακάλυψη για μένα ότι το σλάβικο όνομα της Μακρινίτσας σημαίνει "βρεγμένη γη", γιατί, έχοντας περπατήσει πολλές φορές στα αγαπημένα μονοπάτια της , ακριβώς αυτή την αίσθηση είχα και έχω.

    Καλό μήνα, φιρικάκι, καλό Μάη. Ας του κλέψουμε λίγη άνοιξη, ε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σου πω την αλήθεια (χωρίς να θέλω να σου το "χαλάσω"!), Διονύση μου, έχω τις επιφυλάξεις μου όσον αφορά τη συγκεκριμένη ετυμολογία... και γενικότερα εχω επιφυλάξεις (έως και με εκνευρίζει!) με τη μανία του Κορδατου να ετυμολογει ολα τα πηλιορειτικα τοπωνύμια από σλαβικές ή παλαιοσλαβικες λέξεις -ακομα κι εκείνα με ολοφάνερη ελληνική ριζα- την οποία μανία του ακολούθησαν τυφλα αρκετοί παραβλεποντας ολες τις άλλες σοβαρές εκδοχές που υποστηρίχθηκαν απο άλλους μελετητές. Για την Μακρινίτσα, π.χ., υπάρχουν κι οι εκδοχές προέλευσης της ονομασίας της απο τη λεξη "μακρινός" ή από τη βυζαντινή Μονή της Παναγίας Μακρυνιτισσας που υπήρχε εκεί (βλ. Τσοποτος, Χατζηκωστας, Σισιλιανος) ή από το βλάχικο "μαγκρινιτσα"= μαγαζάκι ή παραπηγμα, κ.α. Καταλαβαίνω τι λες για τα μονοπάτια, αλλά νομίζω πως αυτή η αίσθηση -συγκεκριμένες εποχές- αφορά γενικότερα τα μονοπάτια των χωριων του ορεινού Πηλίου.

      Καλό μήνα Μάη! Επιτέλους να δούμε λίγη Άνοιξη -και να "κλέψουμε" άμα λάχει! Φιλιά!

      Διαγραφή
  5. χρόνια πολλά φιρικάκι
    με τις αξίες σου και τα ήθη / έθιμα σου..

    και τι ωραίο το πρωτομαγιάτικο σου το στεφάνι!

    καλό απόγευμα σου εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παρά το γεγονός ότι ο μήνας έχει εννιά, θα ευχηθώ καλό μήνα!
    Χάθηκα μέσα στο κείμενο για τους Μάηδες και μου άρεσε!
    Και το στεφάνι σου μου άρεσε πολύ!
    Ειδικά τα μοσχομπίζελα, που έχω χρόνια να δω!
    Κάποτε στο σπίτι της γιαγιάς της Μαρίας, στη Ριζούπολη, που είχε κηπάκο είχε μοσχομπίζελα.
    Εμείς δεν είχαμε ποτέ, γιατί μια ζωή σε πολυκατοικίες ζούμε.
    Επίσης δεν ξέρω να φτιάχνω στεφάνι η άχρηστη.
    Αλλά μαζεύω πάντα την παραμονή της Πρωτομαγιάς, για να τα βρει η αυγή της πρώτης μέρας του Μάη στο σπίτι, μαργαρίτες και ότι άλλο βρω και τα βάζω σε βάζο!
    Όμως όταν αποκτήσουν παιδί ο γιός μου και η νύφη μου, θα κοιτάξω να μάθω, να μη λέει το εγγονάκι ότι η γιαγιά του είναι του ασχέτου!
    Λουλουδάκια για το καλό: 🌷🌸🌹🌺🌻🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρες!!! Έλα καλέ που δεν ξέρεις να φτιάχνεις στεφάνι! Ενας κύκλος είναι! Αυτοσχεδιασε! Δεν είναι "τοουστ" να θέλει ψήσιμο! (Και με τα "τοουστ", πλάκα-πλάκα, πρέπει να κάνεις κάτι μέχρι να έρθει το εγγονάκι!!!)
      Καλό μήνα, λοιπόν! Έχει μέρες ακόμη! 🏵🌷🌹🌸🌼🌺🌻🌾 (ω, ναι κι εγώ την εχω καταβρει μ' αυτά τα λουλουδάκια!)

      Διαγραφή
  7. Χασκογελάνε !!! Πόσο καιρό είχα να την διαβάσω αυτή τη λέξη. Καλά εντάξει δεν το διάβασα όλο λέει πολλά :)
    Αντε πάω να κάνω και καμιά δουλεία (σχόλια αφήνω που τα είχα αφήσει τελευταία και όλο άλλα πράγματα μπαίνουν μπροστά ) πάω να κάνω καμιά δουλειά γιατί αυτός ο μάης που όλοι τον χαίρονται για τα λουλούδια του έχει πααααρα πολλές δουλειές. Πρώτα από όλα αποφοιτούν τα πάντα, λίγο το έχεις?
    Εσύ να ετοιμάζεσαι κυρά του Πηλίου για ταξιδάδκι χιχιχι
    Σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απίστευτα πολλές δουλειές ο Μάης, ξανθιά θεά μου! Ν'ανασάνω δεν προλαβαίνω!! Μαζί με τις ανθοφορίες του, πλήθος σχετικές εργασίες εδώ!
      Αποφοιτούν τα πάντα,ε;! Καθόλου λίγο!
      Κάποιος άλλος έπρεπε να έρθει κατά δω!! χμ... :)
      Φιλιά!

      Διαγραφή