"Ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὸ ἀρχειοφυλάκιον τῆς Βενετίας, ὑπῆρχε θανάσιμη ἔχθρα μεταξὺ τῶν οἰκογενειῶν Μονδίνων καὶ Σιγούρων. Ὁ Ἅγιος προσπάθησε νὰ τοὺς συμφιλιώσῃ, ἀλλὰ ματαίως. Ἀντιθέτως δημιουργήθηκαν φόνοι, διότι διηρέθησαν σὲ δύο παρατάξεις οἱ κάτοικοι. Σὲ μία ἀπ᾿ αὐτὲς τὶς συμπλοκὲς ἐφόνευσαν τὸν ἀδελφόν του Ἁγίου, Κωνσταντῖνον.Ὁ φονιὰς τρέχει, διωκόμενος ἀπὸ τοὺς συγγενεῖς καὶ τὴν ἀστυνομία. Ζητεῖ καταφύγιο σὲ ἐρήμους τόπους. Καταλήγει στὸ Μοναστήρι τῆς Ἀναφωνήτριας, ζητώντας ἄσυλο. Βέβαια δὲν ἤξερε, ὅτι ὁ Ἡγούμενος ἦταν ἀδελφὸς τοῦ θύματος. Ἐδῶ ζήτησε καταφύγιο.Ὁ Ἅγιος εἶδε τόσο φοβισμένο τὸν ἄνθρωπο καὶ τὸν ἐρώτησε τί ἔχει. Ἐκεῖνος ὠμολόγησε, ὅτι καταδιώκεται ἀπὸ τοὺς συγγενεῖς τοῦ Σιγούρου, τὸν ὁποῖον ἐφόνευσε. Ὁ Διονύσιος, σὰν ἄνθρωπος καὶ ἀδελφὸς λυπήθηκε πολύ. Πειράχθηκε ἀφάνταστα, διότι ἦταν ὁ μόνος ἀδελφὸς ποὺ εἶχε. Ἐλᾶτε στὴ θέσι του. Ἀλλὰ χωρὶς νὰ φανερώσει τὴν ταυτότητά του τὸν ἐρώτησε μὲ παράπονο:-Ἄνθρωπε, σὲ τί σοῦ ἔφταιξε ἐκεῖνος ὁ καλὸς ἄρχοντας καὶ τὸν θανάτωσες ἄδικα;Παρ᾿ ὅτι πληγώθηκε ἡ καρδιά του, τοῦ πρόσφερε φαγητό, νερὸ καὶ τὸν συμβούλεψε. Προσπάθησε νὰ τὸν κάμῃ νὰ μετανοήσῃ γιὰ νὰ γλυτώσῃ τὴν αἰώνια Κόλασι.Σ᾿ ὅλη του δὲ τὴ μετέπειτα ζωὴ προσπάθησε ὁ φονιὰς διὰ τῆς μετανοίας νὰ ἐξιλεωθῇ. Ἀκολούθως τὸν ἔβγαλε στὸ γιαλό, κάτω ἀπὸ τὸ Μοναστήρι. Τοῦ ἔδωσε τὰ ἀπαραίτητα ἐφόδια, χρήματα καὶ τροφές, γιὰ τὸ ταξίδι, τὸν ἔβαλε μέσα σ᾿ ἕνα πλοῖο καὶ τὸν ἐφυγάδευσε πρὸς τὴν Πελοπόννησο.Πόση μεγάλη ἀνεξικακία εἶχε, γιὰ νὰ φερθῇ ἔτσι στὸ φονιὰ τοῦ ἀγαπημένου καὶ μόνου ἀδελφοῦ του!"Ἀρχιμανδρίτης Χαράλαμπος Βασιλόπουλος,«Βίος καὶ Θαύματα Ἁγίου Διονυσίου του Νέου ἐκ Ζακύνθου Ἀρχιεπισκόπου Αἰγίνης»
"Ο Άγιος Διονύσιος κάποτε πήγαινε με άλλους κληρικούς ως προσκεκλημένος στην Μονή Άγιου Γεωργίου στο νησάκι Βοϊδι. Οι ψαράδες όμως οι οποίοι τους μετέφεραν με το πλοίο τους ήταν προληπτικοί κατά των ρασοφόρων, και απέδωσαν στην παρουσία των κληρικών την αποτυχία τους στο ψάρεμα. Ο Άγιος, θέλοντας να τους συνετίσει τους υπέδειξε που να ρίξουν τα δίχτυα τους, και παρότι το μέρος εκείνο δεν είχε ποτέ ψάρια, οι ψαράδες έπιασαν τόσα πολλά, ώστε δεν μπορούσαν να σηκώσουν τα δίχτυα τους. Τότε προσκύνησαν τον Άγιο και του ζήτησαν συγχώρεση."
Αναφέρει, ακόμη, ο Δημήτριος Λουκάτος:
"Το καλοκαιρινό πανηγύρι (24 Αυγούστου), τ' Αγίου στη Ζάκυνθο, αν και εντοπίζεται στην πρωτεύουσα, είναι από τα πιο "υπαίθρια" και τα πιο φωτεινά, στον ανοιχτό χώρο του, με απλωμένο το Ιόνιο μπροστά, στην εκκλησιά και σ'όλον το λιτανευτικό δρόμο του, με τους χαμηλούς καταπράσινους γύρω λόφους και με τον εύφορο κάμπο, λίγο πιο πίσω από τους λόφους αυτούς. Το μεσημέρι της παραμονής, όταν με πομπή, πατροπαράδοτα αρχοντική και καλαίσθητη, ξεκινάει ο κόσμος να παρακολουθήσει το στήσιμο της Λάρνακας μέσα στην εκκλησιά [...] Ακολουθεί ο ιδιόρρυθμα καλλίφωνος εσπερινός κι η ολονυχτία, με "εγκοιμήσεις" στους ανοιχτούς χώρους του όλου συγκροτήματος του Ναού -παλιότερα και μέσα- με διακριτικό προσκυνηματικό εμπόριο στους έξω χώρους [...] Η πρωινή κωδωνοκρουσία είναι χαρά και μάθημα ... για τη σημασία που μπορούν να έχουν οι καμπάνες στην καλλιτεχνική αγωγή ενός τόπου και σε ένα ευφραντικό ακρόαμα της κοινότητας. Η λειτουργία πάντα μεγαλοπρεπής και ύστερα η λιτανεία, ζωγραφισμένη ήδη από τον Κουτούζη το 1776....
[...] Η γιορτή θα κλείσει το βράδυ με "φωτιές", τα καλλιτεχνικά πυροτεχνήματα... Και τον τελευταίο νυχτερινό λόγο θα τον πάρουν τα συγκινητικά υπολείμματα των παλιών κανταδόρων του νησιού..."
Ο Λουκάτος τονίζει, επίσης τα κοινά χαρακτηριστικά των τριών αγίων των Επτανήσων (Αγίου Διονύσιου, Αγίου Σπυρίδωνα και Αγίου Γεράσιμου) και παρατηρεί: "...η κοινή πίστη στα "ολόσωμα" λείψανα και στη σημασία της όρθιας λάρνακας [...] οδήγησε και στη δοξασία ότι ο κάθε άγιος επισκέπτεται το γείτονά του, όταν γιορτάζει, και για αυτό μπορεί να λείπει από τη λάρνακα! Απουσιάζουν και σ'άλλες αποστολές (δοξασία που την είχαν και στην αρχαιότητα) και κάποτε φθείρουν και τα "πασουμάκια" τους..." (Δ.Λουκάτου, "Τα καλοκαιρινά", εκδόσεις Φιλιππότη)
Και:
"Η λατρευτική λαογραφία του Αγίου Διονυσίου διαπιστώνεται και στις μικροεκφράσεις που τον αφορούν. Π.χ. Όρκοι:
Μα τον Άγιο! Μα το άγιο Κρυστάλλι (το τζάμι της Λάρνακας)
Μα το Σιγούρο! Μα το άγιο κορμάκι!
Και νοσταλγία των ξενιτεμένων:
Να δω από μακριά το Καμπαναριό τ' Αφεντός και να πεθάνω!
[...] Στο χειμωνιάτικο πανηγύρι (17 Δεκεμβρίου), οι Ζακυνθινοί είναι μόνοι τους. Δεν έχουν τον τουρισμό της μεγάλης Γιορτής και Λιτανείας του καλοκαιριού. Δεν είναι όμως τόσο "μόνοι" τους, αφού τους πλαισιώνουν οι τρεις αιώνες της λατρείας του αγίου και τους συμπαραστέκονται οι γενιές που, σε καμιά περίπτωση, δεν τον αρνήθηκαν. Ακούνε και οι σημερινοί πιστοί, στην ολονυχτία, την αφήγηση των θαυμάτων του Αγίου, που είναι τοπικά και ιστορικά, αναφερόμενα σε γνωστές τοποθεσίες του νησιού τους." (Δ.Λουκάτου, "Συμπληρωματικά του χειμώνα και της άνοιξης", εκδόσεις Φιλιππότη)
Λιτανεία Αγίου Διονύσιου στη Ζάκυνθο, Νικολάου Κουτούζη |
Τέλος, στην "Ιστορικοαγιολογική Μελέτη" του Αγίου (Θεολογική Σχολή Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, καθηγητής: Σ. Πασχαλίδης, επιμέλεια: Μπενίσης Μάριος, πηγή: Ο Άγιος Διονύσιος ο εν Ζακύνθω) παρατίθενται, μεταξύ άλλων, κάποια ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία της λαϊκής λατρείας των Ζακυνθινών:
"Για τους Ζακυνθινούς όλη η θρησκευτική και πνευματική ζωή, η πίστη και η λατρεία έγκειται στο πρόσωπο του Αγίου τους. Γι’ αυτούς, Άγιος είναι μόνο ένας, ο Άγιος Διονύσιος. Η Μ. Μηλίγκου - Μαρκαντώνη χαρακτηρίζει την ζακυνθινή κοινωνία και τη βιωτή της με τον πρωτότυπο όρο “Αγιοδιονυσιοκεντρική βίωση”.
Όταν κάποιος τυγχάνει άρρωστος στο νησί της Ζακύνθου, η πρώτη σκέψη πριν ακόμα έρθει ο γιατρός, είναι να μεταφερθεί ο ασθενής, ενώπιον του ιατρού “ψυχών τε και σωμάτων”, ενώπιον του λειψάνου του Αγίου Διονυσίου. Έντονα λαογραφικά στοιχεία ενέχει και η ευχή που δίνεται στα ταξίδια από τον κάθε Ζακυνθινό: «Νά 'χεις τον Άγιο βοήθεια σου». Παρών εξακολουθεί να είναι ο Άγιος σε όλο το φάσμα της ζωής των πιστών. Είναι γνωστή η παράδοση, ιδίως στους μεγαλύτερους σε ηλικία Ζακυνθινούς, που αναφέρει τη μεσιτεία του Άγιου στο Θεό προς τεκνογονία ατέκνων ζευγαριών. Έντονη επίσης είναι η παράδοση που θέλει τα νέα ζευγάρια να ανταλλάσσουν βέρες όχι στο σπίτι, αλλά στο ναό του Αγίου, μπροστά στο ιερό λείψανο, μετά από μικρή δέηση, “για να είναι ο Άγιος μάρτυρας”, όπως χαρακτηριστικά λέγεται. [...]
Προς τιμήν του Αγίου πολλοί ξεκινούν ακόμα και από τα πιο απομακρυσμένα χωριά με τα πόδια να επισκεφθούν το κέντρο του νησιού, τη Χώρα, απόσταση που ξεπερνά τα 30 χιλιόμετρα. Έτσι, οι πιστοί ξεκινούν αργά το βράδυ για να φτάσουν νωρίς το πρωί και να παρακολουθήσουν την εορταστική Θεία Λειτουργία. Το έθιμο τηρείται από κάθε ηλικίας ανθρώπους, από νέα παιδιά μέχρι και υπερήλικους γέροντες.[...]
Επίσης, ίδια λαϊκή αντίληψη υπάρχει και για την αλλαγή των “χρυσωμένων εμβάδων”, των αναθηματικών παντόφλων του Αγίου. Οι αναθηματικές παντόφλες αποτελούν το μεγαλύτερο δώρο που μπορεί κάποιος να αφιερώσει στον Άγιο.[...]"
Ο Άγιος της συγνώμης! Πιστοί στον Άγιό τους οι Ζακυνθινοί τους έζησα στις λιτανείες του Αυγούστου περιμένοντας ώρες στην ουρά για προσκύνημα. Σε μια από αυτές βίωσα ένα προσωπικό θαύμα όταν ζήτησα τη βοήθειά του. Μεγάλη η Χάρη του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά Όλγα μου!
Καλησπέρα Αννίκα μου! Τί να πω τώρα.... Χαίρομαι που είχες μια τέτοια θαυμαστή εμπειρία! Εμένα η χάρη μου δεν έχει φτάσει στη Ζάκυνθο. Δυστυχώς αυτό το Ιόνιο μου ξεφεύγει. Πλην της Ιθάκης, που ήταν αδύνατον να μην επισκεφτώ με τόση αγάπη στον Όμηρο (κι είναι ένα υπέροχο νησί!) και της Λευκάδας (μια μέρα μοναχά επιστρέφοντας). Μακάρι να αξιωθώ να πάω!
ΔιαγραφήΚαλό ξημέρωμα!
Δεν γνώριζα τίποτα για τον Άγιο της συγνώμης Όλγα μου. Ήξερα βέβαια τον Άγιο Διονύσιο αλλά όχι πως είναι ο Άγιος της συγνώμης. Μου αρέσει πολύ αυτό. Δεν ξέρω γιατί, αλλά βρήκε μεγάλη απήχηση μέσα μου. Σ' ευχαριστώ γι' αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή εβδομάδα, καλή δύναμη (μαζεύετε τις ελιές σας αυτή την περίοδο) και με υγεία να γιορτάσετε τα Χριστούγεννα και το Νέο Χρόνο Όλγα μου.
Σε φιλώ γλυκά!
Καλησπέρα Μαρία μου! Κι εγώ τα ίδια! Άργησα να τον γνωρίσω, αλλά αυτό το "Άγιος της συγγνώμης" με κέρδισε, με γλυκανε... Κι έπεσα με τα μούτρα να μάθω για εκείνον! Να προλάβω να ετοιμάσω και την ανάρτηση πριν μπλέξω με τις ελιές, γιατί αλλιώς δε θά'βγαινε! Και νά'ταν μόνο οι ελιές! Πέσαν πολλά μαζεμένα... Άλλες δουλειές, υποχρεώσεις, γιατροί, κτηνίατροι, συνεργεία... τα νεύρα μου τσατάλια από την πίεση! Ούτε να στολίσω δεν έχω προλάβει!!!!
ΔιαγραφήΚαλό ξημέρωμα! Καλά Χριστούγεννα! (Αν κι ελπίζω να τα ξαναπούμε μέχρι τότε!) Νά'σαι καλά!
Ο Αγιος της συγνώμης; ούτε εγώ το είχα ακούσει ποτέ Όλγα μου αυτή την πλευρά του Αγίου Διονυσίου μεγάλη η χάρη του. Το πιο σημαντικό συναίσθημα στον άνθρωπο είναι, που τον γαληνεύει, είτε το δίνει, είτε το παίρνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρήκα λίγο χρόνο και διάβασα, κυριολεκτικά ρούφηξα τα κείμενα που έχεις συλλέξει για την ζωή και την παράδοση γύρω από τον Αγιο Διονύσιο.
Βοήθεια να είναι για όλο τον κόσμο Όλγα μου...Σε ευχαριστούμε πολύ για τις πολύτιμες πληροφορίες.
Καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα να περάσεις όμορφα με την οικογένεια σου την αγάπη μου φιλιααα ✨🎄
Όπως τα λες Σμαραγδουλα μου.... γαληνεμα ψυχής η συγχώρεση...
ΔιαγραφήΚαλά Χριστούγεννα! Αν κι ελπίζω να τα ξαναπούμε με κάτι Χριστουγεννιάτικο (αν προλάβω έτσι που έμπλεξα!) Να είσαι καλα! Τα φιλιά μου στην αγαπημένη Κρήτη!
Μου άρεσε εκεί με τους ψαράδες. Αν δεν έχεις τη γνώση δεν σου φταίει ποτέ και κανένας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ήξερα πως ήταν ο Άγιος της Συγγνώμης.
Καλή συνέχεια Πηλιόλγα μου :)
Καλώς την ξανθιά θεά μας! Ναι, κάτι τέτοιες παραδόσεις είναι πάντα διδακτικές. Αχ, εμένα μου άρεσε που βρήκα και την αντίστοιχη εικόνα/αγιογραφία, αλλά στάθηκε αδύνατον να εντοπίσω από που προέρχεται!!!
ΔιαγραφήΦιλιά!!!!