Σάββατο 29 Αυγούστου 2020

Του Άη Γιαννιού η κουκόφαβα (2)


Του Άη Γιαννιού του Προδρόμου σήμερα, και χθες τον τιμήσαμε μ'εσπερινό και αρτοκλασία στο μικρό πανέμορφο ξωκλήσι του. Φυσικά, "διαβάστηκε" κι η παραδοσιακή κουκόφαβα που είχαν ετοιμάσει οληνυχτίς οι γυναίκες του χωριού για να μοιραστεί στον κόσμο. Θυμήθηκα τότε στο pathfinder μια από τις πρώτες εγγραφές που είχα κάνει για τα έθιμα του Άη Γιαννιού, για την παρασκευή της φάβας, αλλά και για την ιδιαίτερη ιδιότητα που του προσέδιδε ο λαός, εκείνη του θεραπευτή για όσους πάσχουν από θέρμη και πυρετό! Και τις "λυπήθηκα" όλες τούτες τις αναρτήσεις πού'χα κάνει χρόνια πριν στο παθ κι όταν έκλεισε και τις μετέφερα εδώ ψιλοχάθηκαν στη λήθη. (Αν και, μεταξύ μας, τις βλέπω συχνά αντεγραμμένες κάτα γράμμα σε άλλες ιστοσελίδες, χωρίς καμιά αναφορά πηγής...) Και μιας και την νοστάλγησα, για όποιον ενδιαφέρεται για του Άη Γιαννιού τις παραδόσεις, ο σύνδεσμος εκείνης της ανάρτησης του 2008 (την οποία, μάλιστα, την είχα μεταφέρει από τότε, κάνοντας κάποιες δοκιμές σε τούτη την πλατφόρμα), εδώ:


Χρόνια πολλά!

Υ.Γ. Εντελώς άσχετο: Να δω εγώ πως με το νέο blogger θα κάνω αναρτήσεις που ο υπολογιστής είναι "αρχαίος" και τα windows xp (οπότε και πάσχει στο θέμα ενημερώσεων) και δε μου εμφανίζει τίποτα στη σύνθεση κειμένου, ένα κενό ταμπλώ που όσο και να πληκτρολογείς παραμένει κενό... Έχει κανείς καμιά φαεινή ιδέα;

10 σχόλια:

  1. Όμορφη η αναφορά στα έθιμα του Άη-Γιαννιού. Και να ξέρεις, η φάβα είναι από τα αγαπημένα μου φαγητά.

    Πάω τώρα στο δύσκολο θέμα με τον υπολογιστή. Δεν έχω καταλάβει καλά τι συμβαίνει Όλγα. Σε παρακαλώ, έχεις το mail μου, στείλε μου ένα σχετικό με τι ακριβώς συμβαίνει. Αν μπορείς να πατήσεις και ένα print screen στην προβληματική οθόνη και μετά επικόλληση εκεί που γράφεις mail για να δω που ακριβώς αναφέρεσαι να δούμε τι θα κάνουμε.
    Μην πανικοβάλλεσαι. Περιμένω μήνυμα.
    Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου, σ'ευχαριστώ πολύ! Σου έστειλα μέιλ!

      Καλά, η φάβα γίνεται ανάρπαστη! Την απόλαυσα σήμερα με ντόπια ντομάτα (κι όταν λέω ντόπια εννοώ και ντόπια ποικιλία, νόστιμη όσο καμιά!) κι αγουρέλαιο από πάνω... Δε χρειαζόταν τίποτα άλλο!

      Νά'σαι καλά!

      Διαγραφή
  2. Την γιορτή της "αποτομής της κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου" κάπως έτσι τη γιορτάζαμε κι εμείς, όχι με κουκιά ή φάβα, αλλά με αυστηρή νηστεία. Η μάνα μου τη μέρα αυτή δεν έκοβε ποτέ καρπούζι και το φαγητό αλάδωτο. Παιδιά είμασταν και συμμετείχαμε κι εμείς αδιαμαρτύρητα.
    Όμορφα τα έθιμα από τόπο σε τόπο και ευτυχώς υπάρχουν οι καταγραφές σαν τις δικές σου.
    Να είστε καλά Όλγα μου, ο Αη-Γιάννης βοήθειά σας
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μού'γραψε αλλού η φίλη μου η Ξανθή πως τη μέρα αυτή την "κρατούσαν" και θυμάται έφηβη να πηγαίνει με το άλογο σε μακρινό αμπέλι για να φέρει τα πρώτα ώριμα σταφύλια για το γεύμα... Είναι αυστηρή νηστεία. Κάποιοι λιγοστοί παππούδες την κρατάν ακόμη, τουλάχιστον στα χωριά. Αλλά λιγοστοί. Οι περισσότεροι δε γνωρίζουν καν ότι πρόκειται για νηστεία, παρόλο που το έθιμο την νηστίσιμης φάβας παραμένει (έστω και λαδωμένης στο βράσιμο). Γενικότερα εδώ στα γύρω χωριά η κουκόφαβα μοιράζεται τέτοιες μέρες νηστείας. Όπως και του Σταυρού.
      Καλή σου μέρα Αννίκα μου, νά'σαι καλά!

      Διαγραφή
  3. Αν δεν είχαμε κι εσένα να μαθαίνουμε γι' αυτόν τον τόπο και τις παραδόσεις του, θα τρέχαμε στα γκουγκλ να ρωτήσουμε:) Και τι να ρωτήσουμε δηλαδή; Μόνο αν κάνει, κανείς, κάποια εργασία, θα ανατρέξει. Αλλιώς, σπάνια θα του περάσει από το νου. Ενώ τώρα είναι αλλιώς. Είναι σαν να πηγαίνω βόλτα στο ποτάμι και να ανακαλύπτω κάτω από τα πεσμένα φυλλώματα των δέντρων, μενεξέδες!!
    Να ξαναφέρεις εδώ Όλγα μου τις παλιές σου αναρτήσεις. Εγώ δεν σε είχα γνωρίσει τότε και δεν έχω διαβάσει καμία.
    Όσο για τις αντιγραφές, τι να πω; Είναι θέμα αξιοπρέπειας από ένα σημείο και μετά, να σέβεσαι τον κόπο που καταβάλλει ο συγγραφέας μιας ανάρτησης. Προφανώς δεν αντιλαμβάνονται πόση δουλειά θέλει να παρουσιάσεις ένα θέμα τόσο εμπεριστατωμένα, σε πόσες πηγές πρέπει να ανατρέξεις, πόση έρευνα πρέπει να κάνεις και μετά όλα αυτά να τα συνθέσεις σε ένα καλογραμμένο κείμενο.
    Όλγα μου μην πτοείσαι και συνέχισε ακάθεκτη να προσφέρεις αυτό που προσφέρεις. Αξίζει πολλά και σου είμαστε ευγνώμονες εμείς που σε διαβάζουμε συστηματικά.
    Όσο για το τεχνικό θέμα που αντιμετωπίζεις, δυστυχώς, δεν έχω τις γνώσεις να σε βοηθήσω.
    Εύχομαι να το λύσεις γρήγορα γιατί έρχεται το φθινόπωρο και ανυπομονώ να δω φωτογραφίες σου με κυκλάμινα του Πηλίου :)
    Καλό μεσημέρι
    Σε φιλώ πεντάγλυκα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Μαρία μου!
      Τις αναρτήσεις τις έχω μεταφέρει όλες εδώ από το παλιό φιρίκι του παθ. Απλά με την ημερομηνία που τις είχα βάλει τότε. Στο παθ, ίσως και γιατί όταν πρωτοξεκίνησα τις λαογραφικές αναφορές στο διαδίκτυο δεν κυκλοφορούσαν και πολλά σχετικά με έθιμα και παραδόσεις, στα στατιστικά έδειχναν πολύ μεγάλη αναγνωσιμότητα. Εδώ χάθηκαν. Αν γκουγκλάρω τίτλο ανάρτησής μου με βγάζει σε άλλα ιστολόγια ή ιστοσελίδες που τα είχαν αντιγράψει από τότε, αλλά όχι εδώ. Πάντως αν σε ενδιαφέρουν έθιμα της ημέρας, στην πλευρική στήλη εδώ έχω το "λαογραφικό ημερολόγιο" όπου για κάθε μέρα του έτους με την οποία έχω ασχοληθεί λαογραφικά έχω παραθέσει τους συνδέσμους που οδηγούν στις αντίστοιχες αναρτήσεις. Γενικά, σχεδόν όλες τις παλιές εγγραφές μου τις έχω κατατάξει σε ενότητες στην πλευρική στήλη για να μπορώ να τις βρίσκω εύκολα κι εγώ!
      Σ'ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια Μαρία μου!!! Νά'σαι καλά!

      Διαγραφή
  4. Υπέροχα όσα μας κάνεις γνωστά Όλγα μου.Και για να είμαι ειλικρινής από τούτα τα έθιμα και τις παραδόσεις δεν έχω ιδέα. Άλλο πράγμα να μεγαλώνεις στην επαρχία εκεί που κρατούν ακόμη καλά οι παραδόσεις μας
    Πολλά ευχαριστώ γι αυτήν την ανάρτηση που με έκανες και ξαναθυμήθηκα την παλιά σου.
    Για τον υπολογιστή δεν ξέρω να σου πω αν φταίνε τα windows. Ελπίζω ο Γιάννης να σε βοηθήσει
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Άννα μου! Ε, αυτά τα έθιμα δίνουν σε κάθε μέρα το δικό της "χρώμα"! Αλλά, βλέπεις, ζούμε σε μια εποχή ισοπέδωσης, από όλες τις απόψεις, τόσο που καταλήγουμε να μην ξεχωρίζουμε εποχές του έτους, πόσο μάλλον ημέρες! Κάτι κρατάει ακόμη στην επαρχία... είναι κι η φύση που βοηθάει.. αν κι ακόμη κι εδώ ο κόσμος έπαψε να "αφουγκράζεται" γύρω του...
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  5. να τρώγαμε φάβα και να βλέπαμε αυτή την εκκλησία αχ....
    Να σαι καλά Πηλιόλγα όλα καλά θα γίνουν :)
    σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τέλεια η φάβα, λέμε! Κι αυτό το ξωκλήσι, από τα παιδικά μου χρόνια αγαπημένο...
      Σε περιμένω, λέμε! Σε περιμένει και το βουνό...
      Νά'στε καλά Ξανθιά θεά μου!

      Διαγραφή