"Ο παπα-Νικόλας ως μπήκε στη θαλπωρή της εκκλησίας έβγαλε τον μποξά του. Ύστερα πήρε κερί απ'το παγκάρι τ'άναψε κι αφού το κράτησε με τ'αριστερό χέρι, έκανε μετάνοιες και προσκύνησε όλες τις εικόνες. Κατόπι στάθηκε καταμεσίς του ναού και γυρίζοντας προς το εκκλησίασμα το ευλόγησε στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και μπήκε στο Άγιο Βήμα. Εκεί φόρεσε πετραχήλι και φελόνι και ξαναβγήκε στην Ωραία Πύλη θυμιατίζοντας, ενώ μπροστά του έστεκε πάντοτε ο λαμπαδούχος καλόγερος.
Η αγρυπνία είχε ξεκινήσει βέβαια από πιο νωρίς. Ο λαμπαδάριος Χριστοφίλης, ένας ψηλόλιγνος, καλοκάγαθος άνθρωπος, είχε χτυπήσει την καμπάνα. Και ύστερα άναψε τα καντήλια και έβαλε μπόλικο αρωματικό θυμίαμα στο θυμιατό καθοδηγούμενος από τον εκκλησιάρχη και τυπικάρη κυρ Αλέκο Παπαδιαμάντη.
Στο μεταξύ, ο παπα-Χρύσανθος με τη λευκή γενειάδα του, βοηθούμενος και από δυο-τρεις αγιορείτες μοναχούς άρχισε το Μικρό Εσπερινό. Κι ως τέλειωσε φάνηκε κι ο παπα-Νικόλας. [...]
Τότε στάθηκε καταμεσίς του Ιερού ο παπα-Νικόλας, και με την ήρεμη, απαλή φωνή του ξεκίνησε το Μεγάλο Εσπερινό.
-"Ευλόγησον Δέσποτα... Δόξα τὴ ἁγία, καὶ ὁμοουσίω, καὶ ζωοποιῶ, καὶ ἀδιαιρέτω Τριάδι"... Ενώ ταυτόχρονα ο εκκλησιάρχης άρχισε να ψάλλει:
-"Δεῦτε, προσκυνήσωμεν καὶ προσπέσωμεν τῷ βασιλεῖ ἡμῶν Θεῷ..."
Από κείνη τη στιγμή και ύστερα ο Μέγας Εσπερινός με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη προχωρούσε μαζί με την παγωμένη νύχτα έξω που σκέπαζε την κοιμισμένη Αθήνα.
Αληθινή μυσταγωγία. Αίσθηση απόλυτης γαλήνης και έκστασης. Ένθεη προσήλωση του πλήθους στο κύλημα και τη ροή της αγρυπνίας. Έλεγες πως δεν βρισκόταν πάνω στη γη ο λειτουργός. Αλλά οι άγγελοι τον κρατούσαν ψηλά σε σύννεφα, πάνω απ'τις ανάσες και τα βλέμματα των ανθρώπων.
Ξεχωριστά, τα μικρά παιδιά που υπηρετούσαν μέσα στο Ιερό έμεναν έκθαμπα, καθώς τούτο το θαυμαστό γεγονός το έβλεπαν με τα ίδια τα αθώα μάτια τους ως οπτασία και φαντασία!
-Μάνα ο παπάς, ο παπα-Νικόλας πετάει, πετάει ψηλά, είπε ένα δεκάχρονο αγόρι.
Κι εκείνη για να ηρεμήσει το παιδί της, το καθησύχασε:
-Μη φοβάσαι, γιε μου, έτσι συμβαίνει σ'όλους τους παπάδες που λειτουργούν!
-Και τί κάνουν δηλαδή;
-Μιλούν με το Θεό!"
"Ως εδραιώθηκε στην Αθήνα ο κυρ Αλέκος Παπαδιαμάντης ευτύς και με τη βοήθεια του ξαδέλφου του Μωραϊτίδη βρέθηκε σε παρέες συμποτικών φίλων που σύχναζαν στα ταβερνάκια και μπακάλικα τα διάσπαρτα τότε μέσα στα στενοσόκακα της Πλάκας, του Ψυρρή, του Μεταξουργείου και στις άλλες φτωχογειτονιές της Αθήνας. [...]
Καθώς η κουβέντα κυλούσε έπιναν του καλού καιρού το κρασάκι τους. Έκαναν τα πειράγματά τους και φλυαρούσαν. Μα ο κυρ Αλέκος σ'όλο αυτό το διάστημα δεν έβγαζε άχνα από το στόμα του! Σωπούσε κι έκανε τάχα πως χάζευε. Ήταν όμως ευχαριστημένος απ'το ωραίο κρασί, την απλότητα των ανθρώπων και την εγκαρδιότητά τους. [...]
-Αγρυπνίες, αγρυπνίες γίνονται εδώ στην Αθήνα; [...]
Απ'την πρώτη κιόλας αγρυπνία στον Άγιο Ελισσαίο ο κυρ Αλέκος σκλαβώθηκε στην κυριολεξία. Παράδωσε λες την ψυχή του αμαχητί σ'αυτό το απροσποίητο όραμα. Σ'εκείνην την ιεροψαλτική μυσταγωγική ατμόσφαιρα. Κι από τότε δεν έλεγε πια να ξεκολλήσει.
Στην αρχή ο Παπαδιαμάντης παραστεκόταν στο δεξιό αναλόγιο. Σε λίγο όμως ζήτησε και τον άφησαν να ψέλνει κανονικά. ... Και σιγά σιγά μπήκε στο χορό της ψαλτικής του Αγίου Ελισσαίου κι όλοι άκουγαν με κατάνυξη θρησκευτική τη χαρακτηριστική φωνή του. [...]
Η όλη όμως ψαλτική πανδαισία στις αγρυπνίες του Αγίου Ελισσαίου συμπληρωνόταν και με τη μαεστρία του αριστερού ψάλτη. Κι αυτός ήτανε ο άλλος Αλέξανδρος, ο Μωραϊτίδης ο οποίος ήταν εξίσου εκφραστικός και παραδοσιακός."
"Ο Παπαδιαμάντης όταν άρχισε να γράφει τις διηγήσεις του θυμόταν, αναπολούσε και νοσταλγούσε τους ταπεινούς ποιμένες του νησιού του. Έγραφε τη ζωή, την πολιτεία, τα βάσανα και την αγιοσύνη τους. Μα όταν βρισκόταν και συναναστρεφόταν τον παπα-Νικόλα έβλεπε και ζούσε την πραγματική ιστορία τους και στην Αθήνα στο πρόσωπο του παπα-Πλανά. Τον παρακολουθούσε ως μία μορφή ζωγραφισμένη πάνω στο τέμπλο της Εκκλησίας ως μια πανάρχαια φιγούρα που ερχόταν βαθιά, μέσα από τους χριστιανικούς αιώνες...
Έβλεπε ολοζώντανα την ενσάρκωση των όσων πίστευε για τον ορθόδοξο παπά. Κι ευτύς πρόσφερε την καρδιά του σε μια ολοκληρωτική, πνευματική υποταγή, σ'ένα πέρα, ως πέρα, αληθινό, γνήσιο ποιμένα.
"Ποιμένας στην κυριολεξία είναι κείνος που μπορεί να αναζητήσει και να θεραπεύσει τα απολωλότα λογικά πρόβατα με την ακακία του, το ζήλο του και την προσευχή του." (Ιωάννης της Κλίμακος)"
"Αλλά σάμπως παρόμοια δεν ήταν η εμφάνιση σε απλότητα και η κοσμική αδιαφορία του παπα-Νικόλα; Και πάντα φτωχός δεν παράμενε ένεκα που όλα τα πρόσφερνε στους συνανθρώπους του;
Είχαν την ίδια ηλικία: Γεννήθηκαν και οι δυο στα 1851. Και ήταν η προέλευσή τους κοινή, νησιώτικη: Ο ένας απ'τη Σκιάθο κι ο άλλος απ'τη Νάξο. Έφερναν δηλαδή μέσα τους κι οι δυο τις ίδιες παραδοσιακές αξίες του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας σε μια Αθήνα χαμένη μέσα στην ξιπασιά, στην κακία και στη δαιμονική απάτη και κατάξερη από πολιτιστική παράδοση.
"Ο νεοπλουτισμός κι η κοινωνική προκοπή άρχισαν τότε ακριβώς να απαρνιώνται τη λαϊκή τους καταγωγή, να περιφρονούν τις λαϊκές αξίες, να εγκαταλείπουν το ύπαιθρο και να βολοδέρνουν μέσα στα ευρωπαϊκά ρεύματα χωρίς να μπορούν να αφομοιώσουν τίποτα και να προσανατολιστούν πουθενά." (Γ.Βαλέτας)"
"Πάνω από όλα ο παπα-Νικόλας ήταν πατέρας. Και το μόνο που του έφτανε ήταν τα δάκρυα, η συντριβή κι η μετάνοια.
Συχνά έρχονταν να τον επισκεφτούν άνθρωποι δήθεν αξιοσέβαστοι κι εξωτερικά συντετριμμένοι!... Μα όταν έφευγαν ο παπα-Νικόλας φαινόταν λυπημένος. Και τότε τον ρωτούσε η νύφη του αν θα γίνουν καλά ή αν χυθεί βάλσαμο στην ψυχή του. Κι ο παπα-Νικόλας κουνούσε το κεφάλι του αρνητικά, ψιθυρίζοντας:
-Δεν έχουν Μαριγούλα μου μερικοί άνθρωποι ψυχή! Δεν έχουν δάκρυα, τί να τους κάμω; Τί να τους κάμω;"...
*** Όλα τα αποσπάσματα κι οι εικόνες είναι από το βιβλίο του Δημήτρη Φερούση: "Ο παπακαλόγερος Νικόλας Πλανάς, ο Άγιος ποιμένας" (εκδόσεις Αποστολική Διακονία)
Σήμερα, 2 Μαρτίου γιορτάζουμε τη μνήμη του οσίου Νικολάου του Πλανά που ήρθε ορφανεμένο παιδί από την Νάξο για να καταστεί Άγιος των Αθηνών...:
"Όσο περνούσε ο καιρός η ορφανεμένη από πατέρα φαμελιά της κυρα-Αυγουστίνας έβρισκε τον εαυτό της και το δρόμο της. Κανένας πανικός, καμία ανησυχία δεν θόλωνε τη γαλήνη του σπιτιού και την πίστη τους. [...] Ένα πλήθος νησιώτες από την Νάξο, εξάλλου, που είχαν εγκατασταθεί στου Ψυρρή, στο Γαλάτσι, στο Πολύγωνο και στην Πλάκα, έρχονταν συχνά στο σπίτι των Πλανάδων να τους κάνουν βίζιτα. Να μιλήσουν για το νησί, για τους ανθρώπους και τα πηγαινέλα τους. [...]
Ο Νικόλας στο μεταξύ δε στεκόταν άπραγος. [...] Συνδιαλεγόταν με φωτισμένους κληρικούς, θεολόγους και μοναχούς. Και κέρδιζε καθημερινά σε γνώση και ωριμότητα. Συχνότερα όμως παρακολουθούσε εσπερινούς κι άλλες ακολουθίες, παίρνοντας μέρος πότε στο αναλόγιο και πότε μέσα στο Ιερό στις διάφορες χρείες των ιερών. [...]
Τελευταία είχε ανακαλύψει κι ένα απόμερο εκκλησάκι, πέρα από την Αθήνα, στους έρημους αγρούς του Πολυγώνου, στη Μεταμόρφωση. Εκεί γίνονταν μεγάλες και συχνές συνάξεις από καλογέρους της Σκιάθου και του Αγίου Όρους, ιερείς κι άλλους πνευματικούς ανθρώπους που τις παρακολουθούσε με ζήλο ο Νικόλας...":
(Αλεξάνδρου Μωραϊτίδη, "Το τάξιμον", εκδόσεις Νεφέλη) |
Βασω Τ. Τι εγινε Ολγα μου? Αλλος Αγιος σημερα? Αυτον ομως καπου τον εχω ξανακουσει... Δεν ειναι τοσο αγνωστος οπως ο Αγ. Κασσιανος. Τις τοσες λεπτομερειες ομως, για τουτο τον Αγιο, τον Παπα Νικολα τον Πλανα, μονο απο σενα ηταν δυνατον να τις διαβασω!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλο μας μηνα!
Καλό μήνα Βάσω μου! Και σιδερένια! Ο παπα-Νικόλας ο Πλανάς είναι και πολύ πιο πρόσφατος Άγιος, όλο και κάπου θα τον είχες ακούσει εσύ!
ΔιαγραφήΔεν είχα ακούσει για τον παπα-Νικόλα Πλανά, και η Αθήνα τότε, μέσα από αυτό το κείμενο, είναι σαν προσευχή. Τόση απλότητα και αγνότητα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ Όλγα μου.
Καλό Σαββατοκύριακο.
Όλο το βιβλίο, Μαρία μου, πέραν του ότι σου παρουσιάζει μια ιδιαιτέρως αγνή κι ασκητική μορφή αγιασμένου ιερέα, είναι τόσο γλαφυρά γραμμένο και σε ταξιδεύει τόσο μοναδικά σε μια πραγματικά νοσταλγική Αθήνα που, ειλικρινά, αξίζει να το διαβάσεις! Θα γαληνέψει την ψυχή σου. Καλό ξημέρωμα!
ΔιαγραφήΟύτε εγώ είχα ακούσει για τον παπα-Νικόλα Πλανά. Και τι ενδιαφέρον ανάγνωσμα! Πολύ όμορφο Όλγα μου. Σ'ευχαριστούμε Να σαι καλά
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή σου μέρα
Καλησπέρα Άννα μου! Νομίζω κι εγώ πως τα τελευταία χρόνια άρχισε να γίνεται γνωστός..
ΔιαγραφήΚαλό ξημέρωμα..
Εκείνα τα χρόνια Όλγα μου που οι άνθρωποι ήταν αγνοί και η πίστη τους ήταν πολύ δυνατή, πράγματι υπήρχαν και εκείνοι που ξεχώριζαν με την ευλάβεια τους και φώτιζαν με τον βίο τους και έμειναν με την Αγιοσύνη τους σύμβολα, όπως ο παπά-Νικόλας Πλανάς, που τον μάθαμε μέσα από τις πληροφορίες σου! Πόσο μακριά βρίσκεται βρίσκεται ο σημερινός κόσμος από εκείνη την εποχή!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες. Να περνάς όμορφα με ότι κάνεις καλό σου ξημέρωμα! φιλιάααα...
Καλημέρα Σμαραγδούλα μου! Εκείνα τα χρόνια ναι, ομολογουμένως ήταν πιο αγνά! Τώρα έχουμε διαστρεψει τα πάντα δυστυχώς! Βέβαια και τότε ακόμα (όπως και πάντοτε) υπήρχαν άνθρωποι που όλα τούτα τα περιφρονούσαν... Σήμερα πρέπει να ψάξεις πολύ για να βιώσεις τέτοιες εικόνες... αλλά πάντα υπάρχουν κάπου κρυμμένες να τις ανακαλύψεις... όπως και άνθρωποι αγνοί (υπό εξαφάνιση μεν, αλλά υπαρκτοί!)
ΔιαγραφήΝα είσαι καλά!
Συγχαρητήρια για το υπέροχο σας κείμενο.Ειμαι λάτρης του Παπαδιαμάντη και συγκινούμαι όταν περνάω από τους Αγίους Αναργύρους στου Ψυρρή που ζουσε στο δωματιακι δίπλα από τον Ναό αλλά και από τον κλειστό Άγιο Ελισσαίο στη συνοικία της Πλάκας στο κέντρο της Αθήνας.Πολλες φορές παίρνω τα διηγήματα του και κάθομαι στο σκαλοπάτι και ονειρεύομαι την Αθήνα της εποχής του.Γιωργος από Βόλο
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε πολλή καθυστέρηση είδα το σχόλιό σας... Ευχαριστώ πολύ για το πέρασμα και για τα καλά σας λόγια! Πραγματικά, τί εικόνες ζωγράφιζε ο Παπαδιαμάντης με την πένα του.!.. τί εικόνες και τί εποχές... Να είστε καλά!
Διαγραφή