Έθιμα των Χριστουγέννων και του Δωδεκαήμερου των βυζαντινών...
... αποσπάσματα από το έργο του σπουδαίου παλαιού βυζαντινολόγου μας Φαίδωνος Κουκουλέ (1881-1956):
"Ἡ ἑορτή τῆς τοῦ Χριστοῦ γεννήσεως, ἑορτή των γεννεθλίων καλουμένη καὶ κατὰ τον Χρυσόστομον, "πασῶν ἑορτῶν σεμνοτάτη καὶ μητρόπολις πασῶν", δὲν θὰ εἶναι ἴσως εἰς πολλοὺς γνωστὸν ὅτι ὡς αὐτοτελὴς ἑορτὴ δὲν ἑορτάζετο κατὰ τοὺς πρώτους χριστιαννικοὺς αἰῶνας. Τότε, κατὰ τὴν ἔκτην Ἰανουαρίου, ἀπὸ τοῦ τέλους τῆς τρίτης ἐκατοταντετηρίδος, ἑορτάζετο μόνον ἡ ἑορτή τῆς Ἐπιφανείας, μετ' αὐτῆς δὲ συνεορτάζετο καὶ ἡ τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ.
Ὡς ἰδιαιτέρα ἡμέρα ἑορτῆς ὡρίσθη ἡ τῶν Χριστουγέννων τὸ πρῶτον κατὰ τὸν Δ' μ.Χ. αἰῶνα ὑπερμεσοῦντα ἐν τῆ δύσει, ὅτε καὶ ἀπεφασίσθη ὡς ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου νὰ ὁρισθῆ ἡ 25η Δεκεμβρίου, μετὰ πολλὰς συζητήσεις [...] Ὡρίσθη δὲ τότε ἡ ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων ὑπό τῆς ἐκκλησίας, ἐπιθυμούσης νὰ αντικαταστήση διὰ Χριστιανικῆς ἐθνικὴν ἑορτήν, τὴν τοῦ ἀηττήτου ἡλίου, ἑορταζομένην τὴν ἡμέραν ἐκείνην.
Είς τὴν Ἀνατολὴν ἡ ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων είσήχθη κατὰ τὸ τελευταῖον τέταρτον τοῦ Δ' μ.Χ. αἰῶνος, ὡς βεβαιοῖ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος ἐν ὁμιλίᾳ του γενομένη ἐν Ἀντιοχείᾳ κατὰ το 386. [...]
Ὁπως ἄν ἔχη ἅπαξ εἰσαχθεῖσα ἡ ἑορτή, ἐπεκράτησε χάρις εἰς τὰς ἐνεργείας πεφωτισμένων ἱεραρχῶν καὶ κυρίως τοῦ Χρυσοστόμου, εἶτα δὲ καὶ Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, οὖτινος ὁ πρῶτος ἐν Κωνσταντινουπόλει λόγος κατὰ τὴν 25η Δεκεμβρίου τοῦ 380 ἤρχισε διὰ τοῦ: "Χριστὸς γεννᾶται δοξάσατε, Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε, Χριστὸς ἐπὶ γῆς ὑψώθητε".
Οἱ Βυζαντινοὶ κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Χριστουγέννων φαίνεται ὅτι ἐντὸς τοῦ ναοῦ ἐσχημάτιζον σπήλαιον καὶ ἐν αὐτῶ ἐτοποθέτουν στρωμνὴν, ἐφ' ἦς ἐτοποθέτουν παῖδα, τὸν Ἰησοῦν παριστάνοντα. Περὶ τούτου σαφῶς κατὰ τον ΙΒ'αἰῶνα μαρτυρεῖ ὁ Θεόδωρος Βαλσαμών [...] Θὰ ἦτο δ' ἡ συνήθεια αὔτη πολὺ παλαιοτέρα, ὡς συμπεραίνω ἐκ λόγον, ὅν ἐξεφώνησε ο Χρυσόστομος τῆ 20η Δεκεμβρίου του 386 [...]
Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους υπῆρχε συνήθεια ἵνα εἰς τὴν λεχώ, πρὸς τόνωσιν καὶ διὰ νὰ παραγάγη ἀρκετὸν γάλα δίδουν τὸ λεγόμενον λοχόζεμα*, ζωμὸν δῆλα δὴ ἐντὸς τοῦ ὁποῖου εἶχεν ἀναδευθῆ ἑψημένη σεμίδαλις καὶ "ἕτερά τινα εἴδη", ἥτοι βούτυρον καὶ μέλι.
Τὸ λοχόζεμα τοῦτο συνήθιζαν οἱ πρόγονοί μας νὰ στέλλωσιν εἰς φιλικὰς οἰκίας τὴν ἑπομένην τῶν Χριστουγέννων, πρὸς τιμὴν τῶν λοχείων τῆς Παναγίας (πβ: Μαγειρέματα του Δωδεκαήμερου και "τα σπάργανα της Παναγιάς".. ) , ὡς ἔλεγον, ἔθιμον τὸ ὅποῖον δὲν ἐνέκρινεν ἡ ἐκκλησία [...]
Κατὰ τὰς μεγάλας ἑορτάς, συνήθεια ἐπεκράτη νὰ καλλωπίζονται αἱ οἰκίαι καὶ νὰ στολίζονται τὰ ὑπέρθυρα αὐτῶν πρὸς δὲ νὰ καθαρίζονται καὶ οἱ δρόμοι. Τοῦτο ἐγίνετο καὶ κατὰ τὴν ἡμέραν τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν γενεθλίων, ὁπότε, κατὰ διαταγὴν τοῦ ἐπάρχου τῆς πόλεως, οὐ μόνον καθαρισμὸς τῶν ὁδῶν ἐγίνετο, ἀλλὰ καὶ στολισμὸς διαφόρων κατὰ διαστήματα στηνομένων στύλων μὲ δενδρολίβανα, κλάδους μύρτου καὶ ἄνθη τῆς ἐποχῆς.
Κατὰ τὰς ἑορτὰς τοῦ Δωδεκαημέρου γνωρίζομεν, ὅτι οἱ Βυζαντινόπαιδες, περιερχόμενοι τὰς οἰκίας, ἀπό βαθείας πρωϊας μέχρι δείλης ὀψίας, μετὰ αὐλῶν καὶ συρίγγων ἔλεγον τὰ κάλανδα. Περὶ καλανδιστῶν κατὰ τὰ Χριστούγεννα κατὰ τὸν ΙΒ' αἰῶνα μαρτυρεῖ ὁ Ι.Τζέτζης γράφων:
"Καὶ ὅσοι κατ' ἀρχίμηνον τὴν Ἰανουαρίου
καὶ τῆ Χριστοῦ γεννήσει δὲ καὶ Φώτων τῆ ἡμέρα,
ὁπόσοι περιτρέχουσι τὰς θύρας προσαιτοῦντες
μετὰ ὠδῶν καὶ ἐπωδῶν καὶ λόγους ἐγκωμίων.",
ἐξ ὧν στίχων πληροφορούμεθα ὅτι πλὴν τῶν εὐχετικῶν ἐπὶ τῆ ἡμέρᾳ ἀσμάτων, οἱ παῖδες ἀπήυθυνον καὶ ἐγκώμιο πρὸς τοῦς ἐνοίκους, ἀνάλογα πρὸς τὰ σημερινά: "Πολλά'παμε τ'ἀφέντη μας, ἀς ποῦμε τῆς κυράς μας" (βλ.:Έθιμα και παραδόσεις του Δωδεκαήμερου της παλιάς Αθήνας (Χριστούγεννα & Πρωτοχρονιά) και: Πηλιορείτικα καλησπερίσματα! ) ἐν ἐπωδαῖς καὶ τὴν ἀμοινήν των ζητοῦντες ὡς γνωρίζομεν ἐξ ἀναλόγων ἀγυρτικῶν ἀσμάτων.
Σημειωθήτω ὅτι ἔλεγον τὰ κάλανδα οὐ μόνον παῖδες, ἀλλὰ καὶ ἐνήλικοι, καὶ δὴ καὶ ἄνθρωποι τῆς ὀρχήστρας, οἵτινες μέχρι βαθείας νυκτὸς περιφερόμενοι καὶ καλανδίζοντες δὲν ἀπήρχοντο, ἄν δὲν ἠμοίβοντο. Καὶ δὲν ἦσαν, δυστυχῶς, οὗτοι οἱ μόνοι ἐνοχλοῦντες. Ἐπειδὴ κατὰ τὴν ἡμέραν αὐτὴν, ὡς καὶ κατὰ τὰς ἑπομένας τοῦ Δωδεκαημέρου, ἐγίνοντο αἱ μεταμφιέσεις (π.β. :μωμόεροι και ρουγκατζιάρια (πανάρχαια δρώμενα του Δωδεκαήμερου) ), διὰ τοῦτο καὶ μετημφιεσμένοι, ἠσβολωμένον ἔχοντες τὸ πρόσωπον, ἔκρουον τὰς θύρας διὰ φωνῶν καὶ ἀστεϊσμῶν, ἐνοχλητικοὶ εἰς τοὺς οἰκοδεσπότας γινόμενοι.
Ἐν ἡμέραις μεγάλων ἑορτῶν καὶ εὐχαρίστων γεγονότων συνήθεια ἐπεκράτη ἐπιτρέποντος τοῦ βασιλέως, νὰ γίνονται ἱπποδρομικοὶ ἀγῶνς περὶ οὗς κυριολεκτικῶς ἐμαίνοντο οἱ Βυζαντινοι' διὰ τοῦτο κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Χριστουγέννων ἐτελοῦντο ἱπποδρομικοὶ ἀγῶνες ἐν τῶ ἱπποδρόμῳ, ἐπὶ παρουσία τοῦ βασιλέως καὶ μεγάλου πλήθους θεατῶν. [...]
Τὴν λαμπρὰν καὶ περίδοξον τῶν Χριστοῦ γενεθλίων ἡμέραν τιμῶντες οἱ βασιλεῖς ἔδιδον κατ'αὐτὴν ἐπίσημον ἐν τοῖς ἀνακτόροις γεῦμα, εἰς ὅ, προσκαλούμενοι ἄρχοντες ἀλλὰ καὶ ξένοι ἀντιπρόσωποι καὶ δώδεκα πένητες, κατὰ τὸν τύπον τῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου, ἔτρωγον οὐχὶ καθήμενοι ἀλλ' ἀνακεκλιμένοι, κατ' ἀρχαίαν συνήθειαν, ἀπὸ καιροῦ εἰς καιρὸν ἐγειρόμενοι καὶ ἐπευφημοῦντες τὸν βασιλέα, ἐν ὧ κατὰ χρονικὰ διαστήματα οἱ καλλίφωνοι χοροὶ τῆς Ἀγίας Σοφίας καὶ τῶν Ἀγίων Άποστόλων έψαλλον: "ἡ γέννησίς σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν ἀνέτειλε τῶ κόσμῶ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως."
Ἐκ σεβασμοῦ πρὸς τὴν ἱερότητα τῆς ἡμέρας, οἱ βασιλεῖς ἀπηγόρευον νὰ συλλαμβάνεταί τις κατ'αὐτὴν καὶ νὰ φυλακίζεται διὰ μικρὰ παραπτώματα, ἐκτὸς ἄν εἶχε περιπέσει εἰς σοβαρὸν ἔγκλημα, στἐλλοντες δὲ διαταγὰς, ἐκέλευον νὰ απολύωνται τῶν φυλακῶν οἱ δι' ἐλαφρὰ παραπτώματα ἔγκλειστοι."
(Φαίδων Κουκουλές, "Βυζαντινῶν βίος καὶ πολιτισμός", τόμος Στ', εκδόσεις Παπαζήση)
Υ.Γ. * Περισσότερα για το "λοχόζεμα" (από τον τόμο Δ' του έργου του Φαίδωνος Κουκουλέ "Βυζαντινών βίος και πολιτισμός"):
Πολύ ενδιαφέρον Όλγα μου. Δεν ήξερα για το λοχόζεμα. Και μήπως έχεις διαβάσει αλλού γιατί η Εκκλησία δεν δέχτηκε αυτό το έθιμο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης δεν ήξερα ότι η γέννηση του Ιησού δεν εορταζόταν ξεχωριστά ως το Δ' αι. Πολύ ωραία όλα αυτά που παρέθεσες. Μόλις δω εγγραφή σου ''τρέχω '' γιατί ξέρω τι απόλαυση προσφέρει.
Να σαι καλά
Εύχομαι καλή χρονιά να έχουμε, ανθρώπινη και λυτρωτική
Σε φιλώ
Καλησπέρα Αννούλα μου! Πολύ χαίρομαι που ενδιαφέρουν κι άλλους όλα τούτα! Ίσως λάθος μου, αλλά για να μην είναι πολύ κουραστικό για τους αναγνώστες έβαλα αποσπάσματα και παρέλειψα κάποια κομμάτια. Λοιπόν: Το έθιμο το απαγόρευσε η εκκλησία "διὰ 79ου κανόνος τῆς ἐν Τρούλλῳ συνόδου", επειδή η Παναγία δεν γνώρισε λοχεία ("οὐκ ἔγνω λοχείαν"). Περισσότερα για το λοχόζεμα βρήκα στο Δ'τόμο του Κουκουλέ, στο κεφάλαιο που αφορά τη γέννηση και τα πέρασα στην ανάρτηση ως υστερόγραφο. Οπότε αν θες ρίξε μια ματιά. (Μην νομίζεις, κι εγώ τώρα ξεκίνησα να μελετάω το πολύτιμο έργο του Κουκουλέ. Είναι πρόσφατο απόκτημά μου. Και ξεκίνησα με αφορμή τις μέρες των Χριστουγέννων...)
ΔιαγραφήΜε το καλό να μας μπει ο καινούριος χρόνος! Καλή χρονιά! Νά'σαι καλά!
Ευχαρστιώ για το ΥΓ πολύ το ευχαριστήθηκα και δεν είχα ιδέα!! Να σαι καλά πάντα!
ΔιαγραφήΧαίρομαι που το ευχαριστηθηκες!!!!
ΔιαγραφήΚι εσύ νά'σαι καλά, Άννα μου!
Επιβεβαιώνεται, μία ακόμα φορά, η μεγάλη αξία του δικτυακού σου σπιτιού. Συνεχίζεις να παραδίδεις μαθήματα ιστορίας, λαογραφίας σε τόσο σημαντικά ζητήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρώτη φορά διαβάζω ότι η γιορτή των Χριστουγέννων ορίστηκε για την 25η Δεκέμβρη, από τον 4ο αιώνα. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό πραγματικά. Θα ήθελα βέβαια να μάθω το "παρασκήνιο" αυτής της διαδικασίας, αν το ξέρεις Όλγα μου, να μας το δώσεις.
Σε ευχαριστούμε που μας μαθαίνεις τόσο όμορφα πράγματα καλή μου φίλη.
Φιλιά πολλά και καλή σου χρονιά.
Καλησπέρα Γιάννη μου!
ΔιαγραφήΑυτή τη στιγμή δεν ευκαιρώ για να "σκαλίσω" πολλά περί παρασκηνίου, μπορώ να σου μεταφέρω όμως αυτά που (λάθος μου ίσως, θεωρώντας πως "κουράζω", όπως έγραψα και στην Άννα παραπάνω) παρέλειψα από το κείμενο του Κουκουλέ. Αναφέρει πως "ἄλλοι εἰς ἄλλην ἡμέραν ἤ ἄλλον μῆνα ἔθετον αὐτήν... τοῦτο δὲ διότι οὐδαμοῦ τῆς Παλαιᾶς και Καινῆς Διαθήκης λέγεται ποῖον μῆνα ἠ ποίαν ἡμέραν ἐγεννήθη ὁ Κύριος." Και σε σχέση με την ομιλία του Χρυσόστομου το 386 που αναφέρεται στην ανάρτηση: "Ἐννοεῖται, ὅτι τότε, μεταξύ τῶν ἀκροατῶν τοῦ ἱεράρχου, ὑπῆρχον οἱ ὑπὲρ τοῦ νεωτερισμοῦ ἀπολογούμενοι, ὡς τοὐνάντίον καὶ οἱ ἐγκαλοῦντες. Ὅταν μάλιστα τὸ 378 ἑορτάσθη τὸ πρῶτον ἡ ἡμέρα ἐν Κωνσταντινουπόλει, μαρτυρεῖται ὅτι ὁ ἑορτασμὸς ἐγένετο γογγύζοντος τοῦ λαοῦ. Ἀξιοσημείωτον εἶναι ὅτι ἐκεῖ ὅπου ἐγεννήθη ὁ Χριστός, μόλις κατὰ τὸ 433 ἰδιαιτέρως ἑορτάσθη ἡ γἐννησις αὐτοῦ."
Εγώ ευχαριστώ που τα μοιράζομαι μαζί σας!
Καλή χρονιά νά'χουμε, Γιάννη μου! Με το καλό να μας έρθει ο νέος χρόνος!
Μένω έκπληκτος από τις πηγές και το μεράκι της δουλειάς σου και σε ευχαριστούμε Όλγα μου. Καλή χρονιά να έχεις.
ΔιαγραφήΚαλή κι ευλογημένη χρονιά, Γιάννη μου!!! Μια τρέλα την έχω, οπότε χρόνια τώρα προσπαθώ να εμπλουτιζω τη βιβλιοθήκη μου!
ΔιαγραφήΌπως πάντα καταπληκτική! Σ' ευχαριστούμε αγαπημένη μας Όλγα! Καλή Πρωτοχρονιά και Καλή Χρονιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλώς τη Βαγγελιώ! Χαίρομαι που σε βλέπω εδώ!
ΔιαγραφήΧρόνια πολλά κι όμορφα! Καλή χρονιά να'χουμε!
Ωω… δεν θέλει και πολύ η καρδιά, με κείνη πάντα την εσωτερική παρόρμηση, να αγκαλιάσει ότι σχετικό με το Βυζάντιο, όταν μάλιστα προέρχεται από λαϊκή ή θρησκευτική παράδοση.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Τραβάει το αίμα» έλεγε ο πατέρας εννοώντας προφανώς την αίσθηση οικειότητας σε ότι πέρασε σε μας, απ’ ότι διδάχθηκε απ’ την δική του μάνα. Πράγματα απλά, όπως απλοί άνθρωποι ήταν με πίστη και αγάπη στην παράδοση, που τις μέρες αυτές είχαν ένα ξεχωριστό χρώμα.
Δυστυχώς δεν θυμάμαι και πολλά, μιας και χρόνο με το χρόνο έχαναν πια την παλιά αίγλη τους, ακολουθούμενα απ’ τις επιταγές της Ευρώπης.
Πολλά από αυτά μας φαίνονταν τότε χαζά, μεγαλώνοντας όμως κατανοήσαμε πως μετά απ’ την συντριβή του κόσμου τους (ξερίζωμα) μέσα απ’ την παράδοση προσπαθούσαν να κρατήσουν την ελπίδα σαν διέξοδο σε ένα καλύτερο αύριο.
Όλγα ελάχιστα γνώριζα για την γιορτή των Χριστουγέννων (ερμηνεία) εκτός των ύμνων, όπου ο πατέρας, ως καλλίφωνος έψελνε και των καλάντων ως ακούσματα απ’ το ραδιόφωνο των ενόπλων. Τα κάλαντα της Θράκης έχουν πολλές παραλλαγές.
Τα κάλαντα των παππούδων (απ’ τη μεριά της μητέρας) που ήταν από την Κεσσάνη της Αν. Θράκης είναι τελείως διαφορετικά από των παππούδων (απ’την μεριά του πατέρα)που ήταν απ’ την Πόλη.
Πολλά όμως είπα και ίσως έχουμε την ευκαιρία να πούμε κάποτε περισσότερα.
Πάντως διαβάζω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις αναρτήσεις σου που προέρχονται από μια πλούσια βιβλιογραφία και ειλικρινά τις χαίρομαι. Και σαν νεαρότερο άτομο που «περί άλλων τυρβάζει» τώρα, σ’ αυτή την ηλικία όλο και περισσότερο αξιοποιώ την έρευνα για τη λαϊκή μας παράδοση.
Σταματώ!...Με ευχές για Καλή Χρονιά θυμάμαι τη γιαγιά (απ’ την Κεσσάνη) που έλεγε: Χρόνια πολλά πιδί μ’, ευτυχισμένα, η ευτυχία δεν ένε τα πλουτ’ ένε η αγάπ’.
Καλή Χρονιά Όλγα μου!
Την αγάπη μου!
Γιατί σταματάς;;; Χαίρομαι τόσο αυτά τα σχόλιά σου με τις μνήμες!!! Όσα κι αν θες να καταθέσεις εδώ, ευπρόσδεκτα είναι! Όταν είχα πρωτοξεκινησει στο pathfinder να βαζω αναρτήσεις λαογραφικού περιεχομένου (οταν ξεκινούσα κι εγώ να μελετώ τις παραδόσεις μας) πίστευα κι ελπιζα πως θα ήταν μια καλή ευκαιρία στα σχόλια να ανταλλασσουμε μνήμες κι εμπειρίες σε σχέση με τα έθιμα, ο καθένας της ιδιαίτερης πατρίδας του κι έτσι να αναδεικνύονται και να "διασωζονται"... Αλλά, δυστυχώς, αυτό συνεβη ελάχιστες φορές...
ΔιαγραφήΑχ πρέπει να καταγράψεις όσα θυμάσαι, Αννικα μου!!!
Ναι, πόσα κατανοούμε μεγαλώνοντας...
Ευχαριστώ για τις ιδιαίτερες αυτές ευχές!
Να είσαι καλά, καλή χρονιά! Να'ναι φωτεινή και χαμογελαστή, με υγεία και μ' ένα αεράκι ελευθερίας εύχομαι!
Α! Και καθώς τώρα, ψάχνοντας κάτι στο αρχείο του φιρικιου μου συναπαντησα τον Παπαχριστοδουλου κι ενα από τα θρακιώτικα παραμύθια που κατέγραψε, σου αφήνω τον σύνδεσμο εδώ μήπως και θες να το διαβασεις:
Διαγραφήhttps://firikia.blogspot.com/2010/01/blog-post_20.html?m=1
Θα το διαβάσω με χαρά! Έχω το βιβλίο του Π. Παπαχριστοδούλου:"Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Πασχαλιά στην Ανατολική Θράκη" εκδόσεις "ΡΗΣΟΣ"
ΔιαγραφήΕχω κάνει και ανάρτηση σχετικά με αυτά στα "Χριστουγεννιάτικα διηγήματα"
Είναι όμορφα μικρά διηγήματα που αξίζει τον κόπο η ανάγνωσή τους.
Μ' αρέσει ο Παπαχριστοδούλου!
Όλγα πολύ σ' ευχαριστώ!
Καλό ξημέρωμα!
Ναι κι εγώ τό'χω κι έχω βάλει εδώ κάποια από αυτά παλιότερα! Έχει κάνει υπέροχη δουλειά! Το παραμυθακι πρέπει να'ναι από κάποιο βιβλιαράκι (μελέτη) του που είχα ανακαλύψει σε παλαιοβιβλιοπωλείο.
ΔιαγραφήΚαλό ξημέρωμα!
Η Εκκλησία επέβαλε τον εορτασμό της γέννησης του Χριστού την 25η Δεκεμβρίου για να "καπελώσει" τη γιορτή προς τιμήν του Ήλιου, των ειδωλολατρών!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈκαναν όμως κάτι ασχήμιες και οι χριστιανοί!!
Όπως π.χ. το να χτίζουν επίτηδες εκκλησίες πάνω σε αρχαίους ναούς, για να εξαφανίσουν οτιδήποτε αρχαιοελληνικό.
Πόσο μακριά βρίσκονταν από την διδασκαλία του Χριστού! Ο φανατισμός, απ' όπου κι αν προέρχεται είναι, αν μη τι άλλο, καταστροφικός.
Κατά τα άλλα, έμαθα τόσα πολλά κι από αυτή την ανάρτησή σου Όλγα μου.
Να είσαι καλά και να γιορτάσεις απόψε την Πρωτοχρονιά όπως αγαπάει η ψυχή σου.
Ευχομαι το '21 να είναι μια χρονιά υγείας, ευημερίας, χαράς και αγάπης για σένα και την οικογένειά σου.
Να είσαι καλά και να σε χαιρόμαστε Όλγα μου.
Καλή Χρονιά!!
Καλησπέρα Μαρία μου!
ΔιαγραφήΔεν πιστεύω ότι τον επέβαλε απλά και μόνο για να "καπελώσει" τη γιορτή του Ηλίου. Σίγουρα, όπως αναφέρει κι ο Κουκουλές, "Ὡρίσθη δὲ τότε ἡ ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων ὑπό τῆς ἐκκλησίας, ἐπιθυμούσης νὰ αντικαταστήση διὰ Χριστιανικῆς ἐθνικὴν ἑορτήν, τὴν τοῦ ἀηττήτου ἡλίου", αλλά από την άλλη, θεωρώ (χωρίς να έχω μελετήσει εκείνη την περίοδο όσο θα ήθελα, δυστυχώς) ότι τα ηλιοστάσια (αλλά και οι ισημερίες) ανέκαθεν θεωρούνταν ημερομηνίες ορόσημα τις οποίες οι περισσότεροι λαοί γιόρταζαν με τον τρόπο τους και συχνά τοποθετούσαν τη γέννηση κάποιας ηλιακής θεότητας κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Μετά το χειμερινο ηλιοστάσιο οι ώρες που φωτίζει ο ήλιος τη γη αυξάνουν... μετά τη μεγαλύτερη νύχτα ακολουθούν όλο και μεγαλύτερες μέρες, όλο και περισσότερο φως στον κόσμο τούτο (έστω, στο ημισφαίριό μας). Οπότε, έτσι κι αλλιώς, ακόμη και να μη γιορτάζαν κάποιοι το θεό Ήλιο εκείνη την ημέρα, θα ήταν και πάλι μια ιδανική μέρα επιλογής για τον καθορισμό του εορτασμού της γέννησης του Χριστού, που ως νοητός ήλιος ανατέλλει και φωτίζει τα σκοτάδια του κόσμου μας, που, σύμφωνα με το απολυτίκιο των Χριστουγέννων, παρουσιάζεται ως ο ήλιος της δικαιοσύνης που φέρνει το φως...: «Ἡ Γέννησίς σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως ' ἐν αυτῇ γὰρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες ὑπὸ ἀστέρος ἐδιδάσκοντο, Σὲ προσκυνεῖν τὸν ἥλιον τῆς δικαιοσύνης καὶ Σὲ γινώσκειν ἐξ ὕψους ἀνατολήν. Κύριε δόξα Σοι.» Πήρε το μάτι μου πρόσφατα ένα σχετικό κείμενο του πατρός Αλεξ.Σμέμαν, όπου αναφέρει: "Όπως βλέπουμε ο Χριστιανισμός πήρε ένα θέμα οικείο σε όλους τους οπαδούς της φυσικής θρησκείας- τον ήλιο ως φως και ζωή- και το χρησιμοποίησε για να δείξει τη δική του πίστη στο Χριστό. Στην πραγματικότητα η εκκλησία, είπε στον κόσμο "να πιστεύετε στον ήλιο, αλλά αυτός ο φυσικός ήλιος του υλικού κόσμου πρέπει να είναι ο ίδιος το σύμβολο, η αντανάκλαση και το όργανο ενός άλλου υπερβατικού, πνευματικού, Θείου ήλιου, που είναι η πηγή της ζωής, του φωτός και της νίκης... Να τιμάτε τη γέννηση του φυσικού ήλιου και για αυτό σας προσκαλούμε να τιμήσετε τον ερχομό του Θείου Ήλιου στον κόσμο' σας προσακλούμε να βγείτε από το φυσικό και ορατό κόσμο και να εισέλθετε στον πνευματικό και αόρατο κόσμο." Έτσι η εορτή των Χριστουγέννων έγινε το πλήρωμα της εορτής του ήλιου.[...] Η φυσική θρησκεία - η λατρεία της δημιουργίας και όχι του Δημιουργού- ανατράπηκε έτσι εκ των ένδον. Και αποδεχόμενοι οι άνθρωποι τον Χριστό ως "το φως το της γνώσεως" ελευθερώθηκαν από την υποδούλωση στον κόσμο και στη φύση."
Συνειρμικά, θυμήθηκα τον παραλληλισμό του Πλάτωνα μεταξύ Αγαθού και Ηλίου: "Ο ήλιος, πιστεύω να παραδέχεσαι, πως όχι μόνο δίνει στα ορατά αντικείμενα τη δύναμη να βλέπονται, αλλά και τη γέννηση και την αύξηση και την τροφή, χωρίς να είναι αυτός η γέννηση. ... Κατά τον ίδιο τρόπο λοιπόν πρέπει να λέμε πως και τα αντικείμενα της νόησης στο αγαθό χρωστούν όχι μόνο το ότι γνωρίζονται, αλλά πως από κείνο έχουν και το είναι και την ουσία τους, χωρίς να είναι ουσία το αγαθό, αλλά πολύ παραπέρα και ψηλότερα από την ουσία κατά τα πρωτεία και τη δύναμη [...] Φαντάσου λοιπόν πως το Αγαθό και ο Ήλιος είναι, καθώς λέμε, δυο βασιλιάδες, ο ένας του νοητού κόσμου και ο άλλος του ορατού..." (Πολιτεία 509) [Με πέτυχες πολύ ορεξάτη, Μαρία μου, ελπίζω να μη σε ζάλισα με όλα αυτά!]
Ο φανατισμός κι αυτή η νοοτροπία της μάζας που κάποιος δίνει μια εντολή κι ακολουθούν τυφλά, άκριτα και καταστρεπτικά, με φρικάρει Μαρία μου. Δυστυχώς αποτελεί γενικό κανόνα για την ανθρωπότητα να χρησιμοποιούνται έτσι μάζες που έχουν φανατίσει για διάφορες σκοπιμότητες. Και σε αυτό το κομμάτι της ιστορίας μας θα ήθελα κάποια στιγμή να βρω χρόνο να εμβαθύνω: Ποιές ακριβώς ήταν αυτές οι μάζες χριστιανών κι από πού καθοδηγούνταν (πέρα από τα γνωστά ονόματα που κυκλοφορούν...)...
Να είσαι καλά κι εσύ Μαράκι μου, καλή Πρωτοχρονιά εύχομαι!
Με το καλό να έρθει ο καινούριος χρόνος, με υγεία, αγάπη και φώτιση!
Φιλιά!